Toen pionier Hans Gerritsen in 1995 vanuit zijn huiskamer startte met de verkoop van Plantronics headsets aan callcenters kon hij niet vermoeden dat zijn bedrijf in 25 jaar zou uitgroeien tot een belangrijke distributeur in zowel oplossingen voor Unified Communications & Collaboration als in Pro AV-producten.
Het bedrijf werd zo succesvol dat er internationaal belangstelling voor bestond, waardoor GO Telecom in 2012 onderdeel werd van Exertis.
In de loop der jaren kozen veel toonaangevende merken voor Exertis als distributeur voor de Benelux. De relatie met Plantronics en Polycom, tegenwoordig samen als Poly, is altijd bijzonder goed gebleven en met merken als Lifesize, Konftel, Projecta, Vaddio, Chief, Vogel’s, Spectralink en Vidyo bestaat al een jarenlange partnership. Nu ook Pro AV steeds belangrijker wordt in Collaboration-oplossingen, zijn tevens partners als Barco, LG Electronics en Promethean in het portfolio opgenomen.
Trots en vertrouwen in de toekomst
Binnen de tak Networking en Security is er ook een mooi portfolio van vooraanstaande leveranciers opgebouwd. Dit onderdeel van Exertis Benelux maakt inmiddels deel uit Exertis Enterprise. Exertis heeft een klein jaar geleden Pro AV-specialist Kerèn Presentatie Systemen overgenomen. Beide bedrijven lijken nu nog los van elkaar te staan, maar de teams werken al dagelijks samen bij de dienstverlening aan klanten.
Managing director Jean-Paul Weterings van Exertis Pro AV Benelux is er trots op dat veel zakelijke relaties al tientallen jaren bestaan. “We vinden het belangrijk een goede band te hebben met zowel leveranciers als klanten”, zegt hij. “We kunnen alleen bestaan als zij vertrouwen hebben in ons als distributeur en onze toevoegende waarde zien.”
Schaalvergroting
Weterings is dan ook vol vertrouwen over de toekomst voor Exertis. Er is volgens hem sprake van steeds meer internationale samenwerking binnen de verschillende entiteiten van het moederbedrijf. “Deze schaalvergroting zal uiteindelijk ook Exertis Benelux en daarmee onze klanten ten goede komen. Door de ontwikkelingen in de wereld is werken op afstand nu algemeen geaccepteerd en gewenst. Dat zorgt ook voor een blijvend verhoogde vraag naar goede oplossingen voor communicatie en samenwerking.”
In dat licht hebben klanten behoefte aan informatie over soms complexe oplossingen. Weterings wil ervoor zorgen dat Exertis een goede kennispartner blijft. Daarom gaat hij competentie centers creëren waar samen met de leveranciers op de juiste manier informatie kan worden gedeeld over de producten en diensten en waar trainingsmogelijkheden zijn. “Klanten zullen ons meer en meer gaan zien als de One-Stop-Shop die we nu eigenlijk al zijn” aldus Weterings.
Naamswijziging
De organisatie heeft in de loop der tijd veel handelsnamen gekend. De belangrijkste wijziging vond plaats in 2012/2013 toen GO Connect onderdeel werd van Exertis, één van de grootste ICT- en telecomdistributeurs ter wereld. De namen GO Connect en GO Telecom of kortweg GO worden nog steeds door sommige klanten en leveranciers gebruikt. De organisatie zelf spreekt al enige jaren alleen nog van Exertis. Die naam wordt vanaf 1 oktober officieel Exertis Pro AV. De naamswijziging geeft vooral intern aan onder welke internationale divisie Exertis Benelux nu valt.
“Die naam dekt voor ons de lading overigens zeker niet“, aldus Weterings. “Weliswaar is de networking afdeling onlangs overgegaan naar Exertis Enterprise, maar verder verandert er niets.” Weterings begrijpt dat de toevoeging Pro AV voor verwarring kan gaan zorgen en verzekert daarom: “We zijn en blijven nog steeds dé specialist op het gebied van UC&C en door het samengaan met Kerèn Presentatie Systemen, zullen we ook steeds sterker worden in de Pro AV-markt.”
Jubileumfeest
Waar 2020 een feestjaar had moeten worden, zijn alle festiviteiten doorgeschoven. Marketing coördinator Cynthia Leest kondigt aan dat het jubileum op 12 mei 2021 in beginsel alsnog wordt gevierd. “Alleen als dit tegen die tijd verantwoord is natuurlijk. We willen samen met onze klanten en leveranciers een inspirerende middag beleven, gevolgd door een feestelijke avond”, zegt Leest. “Op deze dag willen we zowel onze leveranciers als onze klanten bedanken voor de business en hun vaak al jarenlange vertrouwen in onze organisatie.”